måndag 7 april 2008

Harmoni-armband

Lovade tidigare att skriva några rader om mitt Harmoni-armband.


Idén till armbandet föddes av sjukgymnast/stresspedagog Gun. När hon fick höra att jag tillverkar smycken, undrade hon om jag kunde göra ett Fibroarmband (fibro=fibromyalgi). Sagt och gjort.


Skrev först ihop en text som hör till armbandet. Texten innehåller några enkla levnadsråd, passande för alla som känner av smärta, oro eller stress. Därför blev armbandet till slut inte ett "Fibroarmband", utan ett "Harmoni-armband". Utifrån texten har jag sedan skapat armbandet. De olika pärlorna symboliserar olika saker. Med armbandet följer ett ark med texten (som en dikt) och bilder på pärlorna.



Tanken är att:


armbandet ska fungera som en påminnelse om vad man behöver tänka på i sin vardag - levnadsråden


ska inge hopp inför framtiden - en tro på att det kommer bättre dagar


ha en avstressande effekt - genom att rulla runt pärlorna med fingertopparna och känna de olika pärlornas form och struktur

Har nu tillverkat ett antal armband och börjat sälja dem. Jätte-roligt och tillfredsställande om det kan hjälpa andra och ge dem ett stöd i vardagen - precis som det hjälper mig!

2 kommentarer:

Nettan sa...

Va härligt!!! Kan man köpa ett sånt!

kram Anette (http://sjalagla.blogspot.com)

hea sa...

Ja visst! De kostar 250 kr styck + porto & pack. Välkommen att höra av dig igen om du är intresserad!
Kram, Hea