fredag 8 augusti 2008

Virkad giraff, hönor och andra djur

Har på sistone litet då och då tänkt på en virkad giraff som jag gjorde till vännen M en gång för sisådär 20 år sen...


Hon samlade på allt möjligt med giraffer och jag på allt med hönor.


Jag har en undanstoppad samling med allt man kan tänka sig med höns... Tröjor, leksaker, hönor i plast, i porslin, keramik, mjukisdjur, kort, skålar, muggar och.... Hade till och med under en period en levande höna! Om jag inte minns helt fel, så hette hon Hedvig. Först bodde hon i mitt kök i en fågelbur. Senare fick hon flytta in i hönsgården till sina nya hön-kompisar. Hon var enormt social och kelig och kom alltid, då jag ropade på henne.


Vågar knappt berätta vad jag har mer... ett par torkade fötter från en riktig höna... Nej, de är faktiskt inte äckliga! Mycket dekorativa! men de väckte en hel del olika reaktioner på den tiden, då de stod i min hylla, bland andra prydnadssaker.


Hur som helst, det var en lång parentes. Tillbaka till den virkade giraffen. Nu har det ju blivit så poppis att virka djur av alla möjliga slag och det är väl därför mina tankar ofta har gått till giraffen. Och tänk! Igår, då jag röjde bland en massa gammalt, så hittar jag beskrivningen på giraffen!!! Där låg den i en korg, tillsammans med garner, halvfärdigt lapptäcke, halvfärdig tovad väska, halvfärdig stickad barnkofta etc etc


Där fanns även beskrivning till zebra, lejon, elefant, får och kanin. Allt är urdraget ur någon veckotidning, ingen aning vilken.


Borde kanske fortsätta att städa igenom mina gamla gömmor. Tänk vilka fynd det går att göra här på hemmaplan!

8 kommentarer:

frisky frog sa...

Hoppas att du kryar på dig snart och att orken kommer tillbaks. Har du lust att dela med dig av virkbeskrivningarna på djuren? Elefanten och giraffen är jag särskilt intresserad av.
/Kram

Skaparstigen sa...

Spännande! Du får sätta igång och virka, för jag vill se hur de ser ut!

hea sa...

Frisky Frog:
Självklart delar jag med mig av beskrivningarna! Ska se om jag lyckas scanna in dem och mejla över. Annars hör jag av mig, så att jag får din "snigelpost-adress", så kommer de den vägen!

Skaparstigen: Bra idé! Ska nog börja med ett djur på en gång. Det är faktiskt en lagom sysselsättning för mig nu!

Kram, Hea

frisky frog sa...

Tack snälla för beskrivningarna! Här ska stickas elefanter/Kram

Sandra -Vildkatten sa...

Hur har det gått med dina virkade djur? Låter som spännande projekt. Har som nyårslöfte att själv lära mig virka.

farmor sa...

Hittade din sida när jag letade efter virkbeskrivningar på djur. Tänkte göra en mobil med olika djur till mitt kommande barnbarn. Låter spännande med din giraff, höna med mera. Blir glad om du kunde skicka dem till mig också!

Elias : eliassohlberg.se sa...

Åh kan du inte dela med dig av mönstret till giraffen till ALLA? Eller maila till mig med? ;)

elias.sohlberg@live.se

hea sa...

"farmor" - skickar gärna mönstren till dig om du ger mig en mejladress!