torsdag 7 augusti 2008

Blandat gammalt

Nu när jag är litet skruttig och har dåligt med ork att producera nytt, har jag börjat titta igenom en del "gammalt" istället.


Långt tillbaka på stenåldern (1988) gick jag en underbar kurs "Skapa Leva"Härnösands Folkhögskola. Så klokt namn dessutom! Skapandet är så livsviktigt! Där arbetade vi på heltid under en termin med diverse hantverk; främst ull, trä och keramik.
Här är en mängd garndockor från en härlig växtfärgningsdag:

En del av allt växtfärgat garn blev till en tröja - förmodligen min mest använda ylletröja fortfarande. Stickade den utan mönster och lade in litet olika färger och mönster slumpvis allteftersom:



Sen spann vi mycket - både på slända och spinnrock. (Spinnrocken fick inte vara med på bild idag). Har stickat ett antal tröjor mm av mitt egenspunna garn. Här ligger sländan på några tovade provplattor. Vi tovade väskor, sockor, hattar mm.

Och så trä. Min lilla ask, ett par skedar och en bandgrind blev bl.a. till under den här tiden.





Behöver jag tillägga att det var en underbar tid? Att få ägna sig åt skapande och hantverk på heltid!

2 kommentarer:

Skaparstigen sa...

Jag vill också kunna växtfärga och spinna garn!!! Det verkar ju jättekul.

Naíma´s sa...

Wow, tröjan är ju jättefin.