måndag 6 oktober 2008

Laga, lappa, sy om...

Jag tror att alla mina tre barn går på knäna... Tycker att jag ständigt lappar trasiga byxknän.
Idag har jag lappat 5 par byxor - och har lika många liggande kvar i "laga-högen".

Sen blev det byte av resår i ett par byxor och sy om en av makens skjortor till målarrock till A. Osså dekorera skjortan/rocken - ritade på den med textilkritor (går fortare än applikationer, som jag tänkt från början...).

Och till sist: byxorna här nedan. Det var från början två av O:s byxor, båda för korta i benen. Det ena paret dessutom med ett litet hål bak på rumpan.



Så duger de ett tag till!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja vad gör man inte *s*...det är ju tur att man har ideér och lust till att lappa och laga!
Är du också en sån som inte kan kasta något, ex knappar ur gamla skjortor osv som skall kastas. Sån är jag, fram med sprätten, de knapparna kan passa någon annan gång!

Ha en fin dag!
Kram

Annabell sa...

Hej! Vilka underbara smycken du gör och jättefina väskor oxå!

Mille Wulff sa...

Åh å å å tjejer, tänkt va pengar vi spar...
Men snälla "tidsfördriv" kastar du gamla skjortor ;-) (*skrattar*)
Här läggs det oxå på hög... förmoder att det isolerar huset och håller kylan ute oxå =)

Anna-Carin sa...

Hej! det är bra om man kan återanvända kläderna som du gör.
Ha en bra kväll //Anna-Carin

Marie sa...

Hej! Nu är jag tillbaka i bloggvärlden igen med ny energi och inspiration. Fina saker du har gjort sen jag var här sist. Dina väskor är jättefina. Kan man beställa en?

Jag har inget bra tomtemönster. Luvnissarna gör jag lite på måfå. Men när tid finns ska jag försöka skriva ner ett begripligt mönster.

Kram M

hea sa...

Jo, här sparas det... Klipper loss knappar och dragkedjor i kläder som ska kastas. Sparar gamla trasiga jeans och joggisbrallor för att kunna lappa annat med... Ändå är det mycket som jag ångrar att jag slängt... Men det går ju inte att spara på allt. (Eller?) Vi har ändå för mycket av "allt" här hemma. Bl.a. 8 bilar! Vi är 2 personer med körkort i familjen... Oj, oj, oj... ni skulle bara veta, ni som inte har varit här... Puh! Min man bygger ytterligare ett hus nu, så får vi plats med litet mer saker... Hi, hi, hi... (Vi har då 4 hus... + ett antal uthus och garage...)
Tack oxå för alla snälla kommentarer - de värmer verkligen!
Fröken Elsa: Det går bra att beställa en väska. Vi får höras om modell, färg på tyg etc!
Och jag ser fram emot ett tomtemönster, när du får tid. Det börjar bli dags att tänka på julstöket...

Kristina sa...

Jag känner igen mig fastän det var för så där 25-30 år sedan jag var småbarnsmamma. Man blir väldigt nöjd med sig själv när man varit "duktig", eller hur?