söndag 7 december 2008

Julpysseltest till julfest i skolan

Som klassmamma i E:s klass, tänkte jag ordna med en liten julfestdag på onsdag.
Först ska vi pyssla, så därför har jag "provpysslat" litet här hemma.

E hade önskemål på att vi ska göra snöglober. Det här är mina lilla fusk-/testglob med små plastfigurer i - en apa och en anka som hamnat i snöstorm... På onsdag ska vi göra tomtar, granar, snögubbar etc av cernitlera att placera i globerna istället.

Vätskan består av vatten och några droppar glycerol.

Snön är glitter och litet krossat äggskal. Äggskalen blev inget vidare... Men glittret funkar bra. Det finns lämplig konstsnö att köpa oxå och en del använder tydligen kokos (men blir kokosen inte äcklig efter ett tag?).

Limmet är Scotch "Superstarkt lim". (Ska enl. beskrivningen t.o.m. tåla maskindisk!)

Placerade figurerna på en plastkork, så att de skulle komma upp litet högre.

Sen kan man ju sätta litet snyggt tyg på/runt locket, så ser det trevligare ut.

Men, som sagt, detta var bara en liten test på att det skulle funka med de "ingredienser" jag tänkt mig. Inte så kul annars, då jag står där med 14 pysselsugna 9-åringar på onsdag...




Sen så tänkte jag att vi kunde göra julmobiler. Har köpt ståltråd i färgerna guld och rött att göra en ring av. Sedan band, snören, garn och tråd i rött, silver och guld.

Vad man sen vill hänga i den är upp till var och en.

Här är det halmhjärta, liten tomte av flirtkula, små paket, bollar, stjärna av piprensare, gran av skumplastark etc.


Sen avslutar vi dagen med julklappsbyte, mysfika och lekar! Får se vad jag ska hitta på att baka för smaskigt...

7 kommentarer:

Mille Wulff sa...

Hjälp...hoppas inte det är jag, men det är det säkert, som blir tagen på allvar. Mitt förslag om kokos i snökulorna var bara bus.
Som Hea säger blir det säkert äckligt.
Ha så kul på julfesten!

Skaparstigen sa...

Spännade med pysslandet på onsdag! Lycka till då!

hea sa...

Nej, jag har faktiskt fått seriöst förslag på att använda kokos av en som jobbar i en leksaksaffär här i sta'n. Hon påstod att de alltid gjort så i hennes familj. Med nåt konserveringsmedel i kanske det funkar?

Marie sa...

Lycka till med pysslandet på julfesten! :)

Kram M

Anonym sa...

Vad duktig du är! Gissa om ungarna kommer att älska att få pyssla...
Blir alltid så imponerad av föräldrar som vill vara med och göra roliga saker med barnen, glädjen de visar värmer ända in i hjärteroten!!

Jag hoppas att det ordnar sej för dej när det gäller att börja med arbetsträningen.
Det är lite som ett lotteri när det gäller FK, har man tur så får man en bra handläggare, som lyssnar, förstår och vill!

Lycka nu till med julfesten på onsdag, det blir säkert jättebra!!

Kramisar Maria

Kristina sa...

Julklappsbyta låter som en trevlig idé. Jag känner igen det från min barndom. Lycka till med allt arbetet!

Anonym sa...

Hejsan!

Hoppas att ni haft en fin jul med klappar och god mat!

Önskar er en god fortsättning!

Kram Maria